Herbert
Herbert är en bogserbåt, byggd 1905, från en epok då man använde vattenlederna för transporter. Med sitt välbevarade originalmaskineri representerar hon ett stycke högintressant teknikhistoria.

Herbert på Lelång sommaren 2005 Foto: Bror Nilsson
Herbert är numera K-märkt av statens sjöhistoriska museer och klassad som traditionsfartyg. Sommartid transporterar hon turister och andra på sjön Mjörn med hemmahamn i Alingsås.
Var är Herbert nu?
Om du inte har möjlighet att följa med ombord så kan du via hemsidan följa Herberts position på en karta.
Fakta
- Registrering: SFC-2748
- Tillverkad: Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg 1905
- Skrov: Nitat stålskrov, isbrytarförstärkt
- Skrovplåt: 9 mm
- Längd (över allt): 15,25 meter (51 fot)
- Längd (vattenlinjen): 14,2 meter
- Bredd: 3,68 meter
- Djupgående: 1,58 meter
- Deplacement: 30 ton
- Maximalt antal passagerare: 25 st
- Marschfart: 6 knop
- Maxfart: 8 knop
- Besättning: 3-5 st (minst befälhavare, maskinist och jungman)
- Panna: Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg 1905
- Panntyp: Skotsk eldrörspanna
- Volym: 2,5 m³ vatten
- Arbetstryck: 8 kg/cm²
- Bränsle: stenkol (el och ved för uppvärmning)
- Eldyta: 20 m²
- Tuber: 38 stycken ∅ 3"
- Huvudmaskin: Ljunggrens Mekaniska Verkstad, Kristianstad 1905
- Maskintyp: Tvåcylindrig compound
- Slidstrning: Hackworths slidstyrning (Ljunggrens patent)
- Effekt: 45 ihk (33 kW)
- Högtryckscylinder: ∅ 200mm, slaglängd 200mm
- Lågtryckscylinder: ∅ 330mm, slaglängd 220mm
- Varvtal: max cirka 240 varv/min, marschfart cirka 180 varv/min
- Kondensor: Strålkondensor
- Donkeypump (Hjälppump): Worthingtontyp
- Lysmaskin: 1-cylindrig Stuart på cirka 1hk.
- Propeller: 4-bladig stålgjutgods. Diameter/Stigning: 1,2/1,5m
Historik
Du kan läsa mer om Herberts historik på den här sidan.